zaterdag 7 januari 2017

Jesus Christ Superstar

Vandaag bezocht ik met Imca en haar dochters de Rock Opera Jesus Christ Superstar in Den Haag.
In het grootste theater van Nederland komt deze nieuwste versie helemaal tot zijn recht en Ted Neeley speelt Jezus met overgave. Vooral na  de pauze was zijn stem helemaal op orde. Mede door de fraaie en verrassende eigentijdse vormgeving en met een prima band is het een aanrader om een kaartje te bemachtigen.
Deze Ted speelde ook al de hoofdrol in de film Jesus Christ Superstar uit 1973. De film leverde destijds enorm veel protesten op, zeker in mijn geboorte dorp Waarder/Driebruggen. Veel van mijn dorpsgenoten vonden het een vorm van blasfemie om Jezus, de zoon van God en onze verlosser en heiland zo uit te beelden. En dan ook nog zijn liefdes uitingen naar Maria Magdalena in beeld te brengen en begrip te vragen voor de bizarre rol van Judas en Pilatus in het lijdensverhaal. Het was allemaal uit den boze. Ik was destijds voorzitter van de jongerenclub GJV van de Gereformeerde kerk in Waarder en heb een uitstapje naar deze film georganiseerd. Dat moest ik in de kerkenraad komen uitleggen en daar heb ik de toenmalige predikant uitgenodigd om mee te gaan. Dat aanbod heeft hij heel sportief geaccepteerd en het heeft heel goede gesprekken opgeleverd tijden de GJV debatten na het zien van de film. Ik weet nog dat de film, vanwege dat zo menselijke beeld van Jezus, mij fascineerde. Ik kan de teksten van de hele opera nu nog vrijwel letterlijk meezingen.
De spectaculaire fimbeelden, opgenomen in de Negev Woestijn hebben me destijds enorm gestimuleerd om te sparen voor een reis naar Israël, om dit zelf ook te beleven. Dat is gelukt in 1978  


1 opmerking:

Mirjam zei

Ja prachtig! Wij kijken ieder jaar op Goede Vrijdag JCS afwisselend deze originele versie en die uit 2000
Het gezicht van Ted Neely is toch voor altijd verbonden aan Jezus..