zaterdag 1 februari 2014

Boeddhist

Sommige oud leerlingen gaan een heel andere weg op dan je ooit kunt bedenken. In 1990 zat Petertje Mulder in mijn 6e klas van de basisschool. Een leuk, weinig opvallend ventje, sportief en slim. Dit weekend sprak ik Peter omdat hij enkele weken in Nederland is. Hij is nu even in de dertig en zijn thuisland is inmiddels China. Daar is hij geïnteresseerd geraakt in het Boeddhisme en het bijbehorende kloosterleven. Toen  ik van zijn ex - buurman hoorde dat hij in Woerden is, was deze kloosterinteresse de link om hem te vragen bij mij aan de keukentafel zijn ervaringen te vertellen en misschien op te sporen hoe  het Oosterse kloosterleven te vergelijken is met het kloosterleven hier in het Westen, zoals ik het ervaar en in mijn cursussen uitleg. Het werd een boeiende vrijdagavond, waarin Peter vertelde hoe hij na  zijn Economie studie en een korte tijd werken met bejaarden, zonder concreet reisdoel op de fiets gestapt is ..... en na 15 maanden in Zuid China is aangekomen. Zijn verhalen over de ontvangsten en zijn manier van (over)leven onderweg in Turkije, Pakistan, Iran, Tibet en bij de Oezgoeren waren indrukwekkend. Peter leeft nu met zijn vriendin uit Taiwan in een zelf opgebouwd resort, waar ze gasten ontvangen en zo een middel van bestaan hebben gevonden. Zijn levenswijze is eenvoudig, vegetarisch, spiritueel en hij is regelmatig in kloosters voor trainingen, meditatie sessies of leeft een poosje als Bedelmonnik.
 Toen ik hem vertelde over mijn ervaringen met de Benedictijnse filosofie ontdekten we, naast drastische verschillen, toch ook wel overeenkomsten. Al is ons Westerse kloosterleven vanuit het monotheïsme en een dualistische mensvisie wel heel anders dan de holistische en cirkelvormige levensovertuiging van de Boeddhist. Ik heb Peter geadviseerd zijn ervaringen op te schrijven en zijn dagboeken te publiceren.  Dat moet voor veel meer mensen boeiend zijn om te lezen. En als ik in de gelegenheid kom om zijn resort te bezoeken in China wil hij me  dat Boeddhisme concreet laten ervaren.....over dat aanbod ga ik flink nadenken!

UPDATE: Peter is te volgen via zijn webblog:  http://devrijeman.blogspot.nl/

1 opmerking:

Mirjam zei

Wat leuk! Peter heeft nog bij bij in de klas gezeten op het VWO. Mooi om te lezen hoe ieder zijn eigen pad heeft gevonden!