donderdag 29 augustus 2013

Grollenberg

Vandaag bezocht ik met Arie Bol abdij Affligem in België . We wilden onze deelneming betuigen met het overlijden van Broeder Maarten. En met de Nederlandse broeders George en Frits een dagje bijpraten. En omdat ik nog steeds Webmaster ben van het klooster, bespreken hoe het verder moet met de website.
Broeder Frits vertelde onder een heerlijk Affligem biertje over zijn studie op  de kostschool en het Seminarie. En dat hij les heeft gehad van de Paters Lucas Grollenberg en Jan Nieuwenhuis. Deze twee Dominicanen hebben ook veel invloed gehad op mijn eigen ontwikkeling. Op de degelijk Protestantse Pedagogische Academie in Utrecht las ik het boek 'Nieuwe Kijk op het Oude Boek' en 'Modern Bijbellezen' van Grollenberg. Een volstrekt andere kijk op de Bijbel dan de Catechisatielessen in Gereformeerd Waarder. Ik heb het boek meerdere keren gelezen en niet omdat ik er tentamens over kreeg. Ook zeer verrassend en openbarend was de visie van Nieuwenhuis op Godsdienstpedagogiek. Zijn boek 'Terwijl de Boer slaapt', was voor mij ook zo'n Keerpunt in mijn ontdekking hoe de wereld - misschien- in elkaar zit. Ik heb beide boeken nog steeds vooraan in mijn boekenkast staan en zal ze weer eens herlezen.
Vandaag hebben we het middaggebed en de vespers meegevierd in de kloosterkerk. Er werd gelezen uit  het Wijsheidsboek Jezus Sirach. We hebben bij het afscheid de broeders veel Wijsheid gewenst in hun gedachtevorming over de nabije toekomst van het Klooster.

Geen opmerkingen: