zondag 30 september 2012

Pensées

Sinds kort noem ik mijn weblog 'pensées', gedachten. Natuurlijk met een kleine letter want de Pensées met een hoofdletter zijn geschreven door Blaise Pascal een Frans wiskundige en natuurgeleerde die ook aan filosofie en theologie deed. Pascal heeft veel betekend voor de wiskunde met bijvoorbeeld de stelling van Pascal, waar ik niets van begrijp. Over God en de Godsdienst schreef hij minder vanuit zijn enorme intelligentie, maar veel meer vanuit het hart, de emotie. In de zoom van zijn jas vond men na zijn dood teksten over God waaruit zijn geloof en zijn zoektocht naar God beschreven stond. 'Twijfelen aan God betekent in hem geloven'.
Pascal had zo veel hersenen dat ze niet in z'n schedel pasten en hij zijn hele leven last had van hoofdpijn.
Ik weet nog een van de filosofische uitspraken in zijn  Pensées namelijk 'ik schrijf je dit keer een lange brief, want ik had geen tijd om je een korte te schrijven'. Dat is wijs en geldt voor elke auteur, schrijven is schrappen! Ook leerkrachten en dominees kunnen hier veel van leren.
Pascal is de uitvinder van de eerste mechanische rekenmachine en bedacht ook het Openbaar Vervoer voor de gewone man.  Hij zette tijdens zijn korte leven een Koets-dienst op in Parijs.
Ik kwam tijdens mijn HAVO tijd in contact met het werk van Pascal, omdat de jonge lerares Frans, Mevrouw de Koning, ons, Havisten, Franse filosofie liet lezen. Ook de Pensées van Pascal. Zo las ik als net-uit-het -dorp ontsnapte leergierige ook het toneelstuk 'La Putain Respecteuse' (de respectabele hoer) van Jean Paul Sartre. Op het eindexamen moest ik daar een gesprek over voeren. Dankzij mijn grote vocabulaire Frans, opgebouwd op de MULO, vond ik die Franse literatuur prachtig en haalde een hoog cijfer. Misschien ook wel omdat ik die Mevrouw de Koning wel erg leuk vond.....
Dat (passieve) Franse lexicon heb ik nog steeds, maar of ik Blaise Pascal nog begrijp betwijfel ik.
Havo klas 5, Rehoboth, Utrecht, ik rechts vooraan

1 opmerking:

Unknown zei

Ik heb wel verstand van pencees, dat zijn een soort gevulde koeken :-)