zondag 27 maart 2011

De Kat van Dom Frits

Dit eerste het-lijkt-wel-zomer weekend bracht ik door in Affligem.
Met een groep ex-cursisten en andere geïnteresseerden hebben we het wel en wee van de abdij in een intensief weekend meegemaakt. Evenals vorig jaar was de abdijgemeenschap weer uitgebreid. Vorig jaar met een toom kippen, nu met een leuke jonge poes. De 80 jarige broeder Frits heeft zich over deze spontaan aangemelde gast ontfermd en hij doet dat zichtbaar met veel liefde en Benedictijnse gastvrijheid! Deze dierlijke aanwas staat in schril contrast met de groei in menskracht: dat wil nog maar niet lukken en is merkbaar in de gemeenschap waar veel broeders met lichamelijke klachten te maken hebben. Met Philippe de Duitse Belg die ik hier vorig jaar ook ontmoette, heb ik onder het genot van wat Affligempjes wel een paar oplossingen bedacht, zoals hulp halen uit het buitenland waar sommige kloosters uit hun voegen barsten (Vietnam), maar abt Rik 'moest er nog even over nadenken.' Wij willen zo nodig wel op onderzoek uitgaan.
De groep was erg gezellig en geinteresseerd. Ik heb nog nooit zo'n snelle afwas -groep gehad. Het weer was geweldig waardoor we naast alle kloosteractiviteiten ook nog een lange kluiswandeling gemaakt hebben met - ook voor mij nieuw- een bezoekje aan de Affligemse 'wonderput'. George sprak met ons over de 'smaak van de stilte'. Zo ontdek ik ook na 16 jaar steeds weer nieuwe elementen in dit spirituele land. Met George, die ook deze week jarig is, heb ik zondag alvast m'n verjaardag herdacht in het klooster, dat moet een goede start opleveren van m'n 56 ste levensjaar!

Geen opmerkingen: